lørdag, marts 18, 2006

Forråd


Her for bunden af et træ lå der en lille nød der er blevet spist af. Det har sikkert været et lille egern der har spist af sit forråd.Vi har temlig mange egern hernede, og har også selv haft fornøjelsen i vores egen have. De har "pilet" over græsplænen i alle 4 år. SKØNT.

Yderst i billedet er der en lille ny brændenælde på vej op. Jeg tror da den er i familie med nældefamilien, men jeg kan bare ikke forstå at dens stængel er rødlig? Men ifølge min bog og mine kendskaber til brændenælder, så er det er en Urtíca urens , den kan blive mellem 20-40 cm. Den er en sommerénårig urt og den blomstrer i juni-september. Den vokser på agerjord, affaldspladser og i haver. Den er meget almindelig.
Nælde, Utríca som er slægtsnavn som er beslægtet med ordene "nål" og "net". Stænglerne indeholder lange, seje bastfibre som man i middelalderen spandt garn af og vævede et tekstil som hed "netteldug".
Artsnavnet er liden eller brænde. Planten har brændhår der stikker værre end stor nælde, men skudend kan spises kogt og smager bedre. Bladene er hjerteformede og savtakkede. De grønne han- og hunblomster sidder i korte blomsterstande.
Det bliver spændende at følge denne lille "brændenæld" synes jeg.

Jeg har her da planten er blevet noget større, forsigtig rørt ved den, og den er altså god nok - den "brænder" mig!!!!

2 Comments:

At 10:57 PM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Malene.

Det er sjovt, som vores biotop kan minde om hinandens, træerne, bladene og det, der er på egebladene, og så er der så langt imellem de to steder.

MVH Karin.

 
At 10:57 PM, Blogger mrskarin913 said...

Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

 

Send en kommentar

<< Home