torsdag, maj 11, 2006

Motorisk -sundhedsmessig vinkel


Jeg har grublet længe over hvad man kunne lave af motorisk – sundhedsmæssig aktivitet på min biotop, og er kommet til den erkendelse at det ikke er noget ideelt sted for såden en aktivitet, så derfor har jeg taget en beslutning om ”fiktiv at lave en aktivitet” som så foregår i en skov jeg passerer når jeg kører ind mod Mons. Lige nu står skoven med den mest fantastiske lilla skovbund jeg nogen sinde har oplevet, så her må det bare være……stadig fiktivt, for de ville jo være synd at træde de smukke blomster ned!

Aktiviteten som jeg vil lave med en gruppe børn på 7-8 år er fundet i bogen: Børn, dyr og natur af Bent Licht Madsen; Børn og Unge 1988, 1 udgave 6 oplag udgivet 1996, side148.
Aktiviteten hedder ”jægerstien” og går ud på at jage. Man tager en uldsnor i et træ, og går zig-zag tur ind i skoven med snoren efter sig. På den måde kan man afmærke en sti, som en jæger skal gå af. Et barn udnævnes som jæger, og må kun gå langs mad uldsnorden. Det er nu de andre børns opgave at gemme sig så tæt ved stien som muligt. Hvis jægeren på sin vej ser de andre børn ”skyder” han/hun dem ved at råbe deres navn.


Didaktiske/pædagogiske overvejelser
I forhold til det motorisk – sundhedsmæssige, så skal børnene ud hvor der er højt til himmels. De skal ud og have noget frisk luft og motion, og hvor kan man bedre få det end ude i naturen. Børnene kan få timer til at gå med at lege på ”verdens bedste legeplads” uden hjælp fra den voksne. Men det er jo heller ikke noget i vejen for at den voksen kommer med forslag til leg .
Ifølge Vygotsky: Udvikler leg vilje, målrettethed og socialforståelse.
Fastholde en bestemt adfærd, ved at påtage sig en rolle – handle ud fra ideer og forestillinger.
Udvikling af sproget er en af de vigtigste funktioner legen har.
Sproglig symboliseringsevne til stadighed forbedres = fantasivirksomhed bliver mere og mere kreativ.