torsdag, maj 11, 2006

"Skovaktiviteter" på min biotop.

I denne netperiode har jeg valgt at arbejde med skovaktiviteter set fra en økologisk vinkel, motorisk-sundhedsmæssig vinkel samt kulturhistorisk vinkel.Jeg bestemte mig hurtigt for at den økologiske vinkel skulle være at finde og undersøge insekter. Måden hvorpå jeg havde tænkt mig det skulle foregå, var ved at lave en gravefælde. Det vil sige ved at grave et syltetøjsglas ned, så kanten af dette flugter jordoverfladen. Som lokkemiddel bruger jeg syltetøj.Efter at have gravet mit syltetøjsglas ned, går jeg hjem for at få et bedre overblik over hvordan det nu lige er det der med insekter……Jeg finder ud af at vi ofte er tilbøjelige til at kalde alt småkravl for insekter, for som der står i Børn dyr & natur af Bent Leicht Madsen, forlaget Børn og unge, 1 udgave 6 oplag fra 1996, findes groft skitseret:
  • Rigtige insekter: De har som voksen seks ben
  • Edderkopper, mejer og mider: De har otte ben
  • Tusindben: Har mange ben, men ikke tusinde. De har to par ben på hvertled.
  • Skolopender: De har et par ben på hvert led.
  • Krebsdyr: F.eks. vandlopper og bænkebidere

Der er en meget vigtig forskel på insekterne og de andre:

Insekterne inddeles i en gruppe med fuldstændig forvandling og en gruppe med en ufuldstændig forvandling.Insektgruppen med den fuldstændige forvandling har en udvikling der går æg – larve – puppe – og så æg igen. Insekter vokser kun i larvestadiet og kommer ud af puppen i færdig størrelse. Fra den gruppe kender vi : Biller, fluer, hvepse, guldsmede m.m.Den anden gruppe med ufuldstændig forvandling, de går gennem stadierne æg – nymfe – voksen. Her lægger nymfen en lille udgave af den voksne. Fra den gruppe kender vi græshopper, kakerlakker, guldsmede, ørentvist e m.m.
Med denne viden i baghovedet, bliver det meget spændene at se hvad jeg fanger i min gravfælde???


De didaktiske/pædagogiske overvejelser jeg har gjort mig i forbindelse med min ”gravefælde” har været at give børnene en fornemmelse af hvad det er for nogle insekter der gemmer sig i vores natur. Og give dem den fornøjelse/spænding det er ved at lokke dem frem fra deres skjul.Forsøge at artsbestemme dem ved hjælp af bøger hjemme i institutionen inden de slippes løs igen. Endelig er det at formidle viden til dem omkring de forskellige former for ”insekter” der findes og samtidig fortælle dem lidt om fuldstændig –og ufuldstændig forvandling af insekter.

1 Comments:

At 1:14 PM, Blogger Anne-Mette said...

Kære Malene.
Jeg må indrømme, at det er første gang jeg er herinde. Jeg havde da slet ikke opdaget at du havde stillet det SÅ smart op! (Med link til biotop - og jeres nye hjem:)
Tak for din besked inde på min blogger.
Jeg glæder mig også til vi ses næste weekend.
Klem
A-M

 

Send en kommentar

<< Home